Vi håper du blir inspirert, motivert og kanskje litt imponert!

KiIDZDESIGNLAB kjøkken

Kidzdesignlab startet med kjøkken

Det finnes få eller ingen gode kjøkkenprodukter for barn. Samtidig så er det slik at barn spiser sunnere når de lager maten selv. Det naturlige ville vært at oppgaven ble gitt til noen voksne industridesignere.

Men vet voksne egentlig hva barn vil ha? 

Om vi filmet hele prosessen med et profesjonelt produksjonsselskap (Monster - de som produserte Idol) ville vi da klare å lage en spennende og lærerik serie om hva som kreves for å gå fra idé til ferdig produkt?

Dag 1: Audition/testing av produkter/Idéer

Kidzdesignlab ble derfor lansert en lørdag i oktober 2016 med nesten 40 barn på Audition. Seks barn ble plukket ut til designere, mens resten ble testpiloter som skulle teste prototyper og produkter underveis. De seks designerne fikk så tildelt hver sin produkttype, med et klart mål. Lag en stekepanne som er mye bedre for barn å bruke. Om den også kan bruke for voksne så er det supert, men det er ikke et krav. Prosessen har gått over mange dager med mye arbeid utenom både av de unge designerne og mentorene. 

Dag 2: Problemer/Ideer/Prototyping

Designerne møter spent opp. Det er første dag. De er spente og klare. Dagen starter med en klassisk brainstorming. Den er ledet av hver designer som går igjennom alle problemene med dagens produkter som kom opp på audition og som de har tenkt på hjemme. Så diskuterer hele gruppa idéer for å løse disse problemene og hvilke problemer som er viktigst å løse. Sammen med mentoren så prioriterer designeren problemene og hvilke idéer som er de mest spennende. Så planlegges hva som skal prototypes og så er det "klar ferdig gå" og alle designerne kaster seg over et lass av prototype materiale og verktøy og starter å bygge sine prototyper som så presenteres for de andre designere. Dagen avsluttes med at designer og mentor blir enig om hvordan prototypene skal forbedres.

Studietur for å sjekke ut konkurrenter


Produkter blir ikke til i et vakuum. Man må derfor forstå hvem man konkurrerer mot og hva deres styrker og svakheter er. Hva koster de og hvordan er de pakket inn?Har man ikke gjort hjemmeleksen kan man risikere å lansere et produkt som allerede eksisterer eller til en helt feil pris. Kidzdesignlab dro for kjøkkenserien til New York og besøkte flere av verdens største kjøkkenbutikker. Studier av konkurrenter og intervjuer med de ansatte i butikkene var en del av programmet for turen. Her er et bildet fra flyturen. Det er tydelig hvem som er forbildet. 

Testing av prototyper hjemme 2X

Designerne får etter noen dager levert på døren bedre prototyper som de og familien tester. De har 48 timer på seg på å gi feedback slik at man raskt kan kjøre flere runder med prototyper, Se f.eks. feedbacken på Pantastic her. Med sånne tilbakemeldinger blir produktene raskt bedre. Nå er det industridesignerne som lager prototypene men på de unge designernes instruksjoner. 

Dag 3: Testing med testpiloter/3D design


Etter timer med testing takker testpilotene for seg og designerne begynner å jobbe med tilbakemeldingene. Noen synes den var for stor, noen for liten - hvem skal man høre på og hva skal man prioritere og endre? Dette er en stor dag. Nå kommer testpilotene tilbake og designerne har forberedt sine aller beste prototyper til dem for testing. Det å skape er vanskelig - å kritisere noe som er laget er enkelt. Vil de like det de ser - og kommer det nyttige tilbakemeldinger som vil gjøre produktene mye bedre?

Nå begynner produktet å få inn mye av funksjonaliteten, men man har ennå ikke tenkt mye på form og farger. Det er det som begynner nå og sammen med mentor så begynner man på den spennende, krevende og morsomme prosessen med skissing og 3D design. 

Dag 4: Business case og presentasjon til styret

Nå er det alvor. Designerne skal presentere sitt business case til styret. Er det for dårlig så vil styret stoppe prosjektet. I forkant så har designerne snakket med fabrikker om hvor stor investeringen vil være i produksjonsverktøy. Kostnaden på dette verktøyet er som regel avhengig av produktets størrelse, kompleksitet og hvordan det skal produseres. For kjøkkenserien så har investeringen i verktøy vært fra 30.000 kr til 250.000 kr. Hvilket produkt tror du har hatt den laveste og høyeste investeringen. Svaret er, Safe Hands var rimeligst og Pantastic mest kostbart. Ofte betaler man halve summen før man lager verktøyet, men fabrikken var så bekymret for det originale utseendet til Pantastic at vi måtte betale 100% før vi satt i gang. 

Investeringskostnaden er viktig, men like viktig er hvor mye hvert produkt koster (enhetskostnad) og prisen man tror man kan ta for produktet i butikk. Det finnes mange måter å bestemme prisen i butikk. Man kan se på konkurrenter, tenke hva kunden er villig til å betale, multiplisere enhetskostnaden med en faktor, eller finne psykologiske prispunkter. Våre designere vurderte og vurderte og kom opp med sine priser. 

Med dette utgangspunktet så vet man hvor mange produkter man må selge før man har fått igjen investeringen . Et viktig tall som styret må vurdere om er realistisk i forhold til hvor stort markedet er. 

Dag 5: Forhandling med fabrikk og lage kontrakt 

Å velge rett fabrikk er en av de mest kritiske avgjørelsene som må tas. Velger man feil her taper man mye penger og tid. utfordringen Kidzdesignlab hadde her var at produktene var svært forskjellige og med helt ulik produksjonsteknologi. Det enkleste er selvsagt å produsere alt på en fabrikk, men finnes det en fabrikk som kan produsere stekepanner, grytevotter og sammenleggbare kjøkkenkrakker?

Dessverre så var svaret nei, vi måtte jobbe med fabrikker som var eksperter på produkttypene selv om det gjorde at vi måtte jobbe med mange fabrikker. Fordelen er at stekepanneprodusenten har produsert mange millioner stekepanner før, ulempen er at vi må snakke med mange fabrikker samtidig. 

En av de spennende og krevende oppgavene som Kidzdesigners må gjennom er forhandling med fabrikk. I forhandlingen er det mange ting som må diskuteres, kvalitet, produksjonskostnad, produksjonstid, arbeidsforhold på fabrikken osv. Møtet med fabrikken ble gjort via Skype. Kidzdesignlab hadde en fordel og det var at Emma kan litt kinesisk og hun åpnet møtet. Diskusjonene gikk bra, og designerne ble betrygget av at fabrikken hadde både erfaringen og kvalitetsrutinene. På slutten av møtet så presset designerne på for en lavere kostnad per produkt og man kan kom til et kompromiss hvor man økte bestillingen noe for en lavere kostnad per produkt.

Etter møtet så jobbet designerne med hva som var viktig for oss å ha med i en avtale med fabrikken. Her var det mange gode diskusjoner spesielt hvordan vi skulle sikre oss produkter av god kvalitet, sørge for gode arbeidsforhold hos fabrikken samtidig som vi fikk en produktkostnad som gjør at produktene kan selges godt.  

Testing av prototyper fra fabrikk

Det er viktig å forstå om fabrikken har forstått produktet. Ikke bare forstått, men virkelig, virkelig forstått det. Om det ikke helt har forstått det så kan det føre til store problemer når man er i produksjon. Det er derfor viktig å få fabrikken til å lage prototyper fordi det er da man først forstår om de forstår. 

Dag 6: Innpakning/Navngiving/innsalg butikk-kjede

Nå har produktet virkelig begynt å ta form og da er det viktig å rette fokuset på noen av de andre viktige aktivitetene som er avgjørende for om produktet lykkes eller ikke.Strukturell innpakning betyr hvordan innpakningen er bygget rundt produktet. Det enkleste er å plassere produktet i en eske, men det ville være kjedelig. Designerne har derfor i oppgave å utvikle en emballasje som får produktet fram på best mulig måte, beskytter produktet og som er miljøvennlig. Dette er en utrolig spennende og morsom prosess og heldigvis var det bare ett produkt som havnet i en eske.

Alle produkter må ha et navn. De fleste navn er kjedelige, men noen er spennende og kan bety mye for om produktet lykkes eller ikke. Det er mange hensyn å ta når man kommer opp med navn. Skal navnet kunne beskyttes, i hvilke land skal det brukes, skal det være beskrivende etc. Kidzdesignlab jobbet sammen med en av de fremste navnekspertene i Norge for å komme opp med navn på sine produkter. Han og vi er ekstremt imponert og fornøyd med navnene som kom fram og våre favoritter er Pantastic, PiiP og Step & Smile.

Den lange dagen ble avsluttet med en diskusjon om hvor produktene burde selges og en av designerne fikk i oppgave å ringe til innkjøper i butikk-kjeden for å be om møte. Det var en utrolig spennende telefonsamtale. Butikk-kjeden man ringte opp var Elkjøp og designerne begynte å forberede seg til møtet.   

Testing av første "off-tool"

Når verktøyet er laget så produserer fabrikken opp noen få produkter. Disse produktene blir kalt "off-tool-samples" som er første gang man ser noe som nærmer seg ferdig produkt. Forhåpentligvis er det bare mindre endringer som må gjøres. Har man gjort en stor feil så kan man risikere at man må starte helt på nytt og masse tid og penger har gått tapt. 

Men det er alltid litt å pirke på for å sørge for at produktet blir helt perfekt. Den største endringen som måtte gjøres var eggknekkeren på Smart Mix som av en eller annen grunn var snudd feil vei. Det gikk heldigvis fint å endre og endringen tok bare en uke.

Dag 7: Innsalg til butikk-kjede

 Oi, dette er en skummel dag. Designerne hadde forberedt seg godt, men det er likevel ganske nervepirrende å stå foran tre innkjøpere i en av Nordens største butikk-kjeder, nemlig Elkjøp. Designerne ble tatt godt i mot og holdt en presentasjon med Power Point og med prototyper. Det kom mange spørsmål blant annet om hvor det var produsert, hvordan Kidzdesignlab sikret god kvalitet, leveringstidspunkter, markedsføring, opplæring av deres ansatte og spørsmål om pris. To ganger ble designerne sendt på gangen for at innkjøperne skulle få diskutert ordentlig seg i mellom. Tilslutt, så fortalte innkjøperne at det hadde vært en vanskelig vurdering siden Elkjøp får tilbudt veldig mange produkter, men at de synes at dette var så spennende at dette ville de ta inn. Jubelen stod i været og Kidzdesignlab hadde fått sin første kunde. 

Dag 8: Markedsføring og PR

Dag 8 starter med at designerne tenker gjennom og beslutter USPer (Unique Selling Points - det som gjør produktet unikt). Dette var ikke en enkel oppgave med produkter som har så mange unike funksjoner. For eksempel hva er det aller viktigste argumentet for Pantastic. Er det at den har to grep, at de er i silikon så de beskytter mot varme, at den passer alle komfyrer, at den har eggknekker, at den har en lavere kant som gjør det enklere å snu maten som stekes? Ikke enkelt, men en luksusoppgave egentlig. Disse USPene skal inn på innpakning og på nettsider og i annet markedmateriell.

Det neste designerne må tenke gjennom er hvem som er brukerne og kundene av de forskjellige. produktene. Designerne lagde så profiler av disse. For brukere så var det gutter og jenter i alderen 4-13 år som var hovedbrukergruppe. Vi er likevel sikker på at med unntak av Safe Hands som er laget for barnehender og Safy Brødkniv så kommer produktene også til å bli de voksnes favoritt. Brukere og kunder trenger ikke å være like profiler og designerne var enig om at kundegruppen er foreldre og besteforeldre. Så fikk designerne monopolpenger som de så skulle investere i ulike måter å nå kundegruppen på. Internett var den markedskanalen som fikk de høyeste investeringene. 

Deretter utarbeidet de en plan for PR. Hva kunne være de spennende sakene og hvor. I tillegg til en del norske medier og bloggere så vil designerne på Ellen Show i Usa. Vi får se. 

Testing av Golden Sample

Det er en stor dag når Golden sample kommer inn døren. Golden sample er det første produktet som kommer før man setter igang masseproduksjon. Nå skal produktet være helt perfekt, men det er alltid mye spenning om det er blitt så bra som man håpet.

Oppfølging av produksjon

Når produksjonen er i gang er det viktig å følge opp både selv og gjennom eksterne som er eksperter på kvalitet at alt blir som avtalt. I de fleste produksjoner så gjennomføres det løpende kvalitetskontroll og produkter som ikke blir helt perfekte blir ikke pakket og sendt. Det er veldig spennende å følge med samtidig som man begynner å planlegge for transport av varene hjem.

Dag 9: Lansering

Produktene er nå på vei ut til butikker. Vi gleder oss veldig til lanseringsfesten som blir i slutten av august eller i begynnelsen av september.